Styrelsen

Här kan du läsa om föreningens styrelse. Om du vill komma i kontakt med SERs styrelse går det bra att mejla oss på styrelsen@ser.se

Hans Anders Nilsson
Ordförande

Från skåne, med examen från LTH 1990 inom Elektroteknik. Han har efter tidigare konsultjobb, ägnat de senaste 20 åren inom automation och mjukvara för att styra produktion. Först som produktchef och sedan affärsutvecklingsansvarig hos Siemens och deras MES / MOM utveckling, sedan som affärsutvecklare inom Rockwell Automation inom samma område och nu senast jobbar han hos PTC, en av de stora leverantörerna inom CAD/PLM, men också världsledande inom IoT och IIoT och AR. Bor i Lund efter utlandsvistelser i Italien och USA, och tycker att mat, vin och löpning är trevliga fritidsaktiviteter.

Staffan Skogby

Staffan tog examen från KTH Elektroteknik 1981 med teleteknisk inriktning. Han har arbetat inom forskning och utveckling på Ellemtel för högtillgängliga system och senare på Ericsson inom produktledning. Han har också arbetet på Huawei Technologies i Stockholm och i Kina som systemarkitekt för kärnnät. Han arbetar som konsult och driver ett konsultföretag sedan 2012 med inriktning på säkerhetskritiska inbyggda system och telekom. Han sitter i programkommittén för SWEDSOFT och var tidigare styrelseordförande i SER. Han bor i Stockholmsregionen och är intresserad av resor och golf.

Madeleine Bengtsar

Ledamot sedan 2013 Jag har studerat på tekniskt gymnasium samt Linköpings tekniska högskola, BSc.E.E. Jag läste med inriktning elektronikkonstruktion och genomförde extra studier inom miljö och hållbarhet. Jag arbetar sedan 1998 inom fordonsbranschen med utveckling av styrenheter och instrumenteringar samt med miljö- och hållbarhetsfrågor. Genom min medverkan i SERstyrelsen hoppas jag kunna bidra med mitt stora intresse för hållbar teknikutveckling som är ett mycket viktigt utvecklingsområde. Jag ser med glädje fram mot att medverka i styrelsen och den utmaning det innebär. Det är ett viktigt arbete att bidra till hållbar teknikutveckling för människor och samhället. Mina intressen i övrigt: på min fritid tar jag gärna skogspromenader och delar mina barns intressen för gymnastik, ridning och musik.

Jan Danielsson

Ledamot sedan 2018. Jan tog examen från KTH Elektroteknik 1985 med teleteknisk inriktning. Han började sin bana på Ericsson med funktionsprovning och fältteknisk support för AXE 10 systemen främst inom mobiltelefoni. Detta utvecklades senare till att på heltid jobba med Services i ledande befattningar som sedan blev Ericssons satsning på Global Services. Efter en period som Teknisk Direktör på Kabelvision och VD för Teracom blev Jan egen konsult under ett antal år för att sedan övergå i en anställning hos Huawei Technologies som ansvarig för Managed Services i region CEE &Norden och sedan som Principal Consultant i Huaweis konsultorganisation. Jan arbetar förnärvarande som Management konsult i det egna bolaget Broadnor AB och hjälper företag att förbättra sina affärer, samt med styrelsearbete i organisationer och företag.

Hans Edin

Styrelsemedlem sedan 2021. Hans tog examen från KTH Elektroteknik 1995. Han är idag professor vid KTH i Elektriska System och sedan 2021 Prefekt för Institutionen för Elektroteknik. Han leder sedan 2012 ett Europeiskt masterprogram (dubbeldiplom) – SENSE (Smarta Elektriska Nätverk och System) inom ramen för ett större Europeiskt innovationsprogram – EIT/InnoEnergy . Hans forskning behandlar i huvudsak diagnostikmetoder för isolationssystem elektriska högspänningsapparater som generatorer, transformatorer och kablar.

Josefine Johnsson

Kjell-Åke Grandin